image-18-10-16-at-12-51

A cég által legutóbb meghirdetett versenyből a világ minden tájáról beérkező nevezések alapján megtudható, hogy az emberek hogyan használják a mikrofonok  és kiegészítők hatalmas tömegét.

Alleroed, Dánia, 2016 november 21.

Az antarktiszi szél hangjának felvétele és egy valódi Gibson vintage gitár megmentése, valamint hollywoodi filmkészítés és a termeszek hangjának rögzítése hajnalban Afrikában – ilyenek is szerepeltek a 700-nál is több történet között, amelyek a DPA Microphones céghez érkeztek a „Tell Us Your Story“ verseny folyamán.

A cég arra kérte vásárlóit, hogy osszák meg történetüket azzal kapcsolatban, miként használják mikrofonjukat, ehhez az első díj (2500 € értékű választható DPA termék) mellet számos egyéb jutalmat is felajánlottak.

„Elárasztottak minket a visszajelzések és megdöbbentünk a felhasználók kreativitását látva“ mesélte Anne Berggrein a DPA marketing igazgatója. „Élvezetes volt hallani a különféle körülményekről és alkalmazásokról, amelyek közé mikrofonjaink kerültek és amelyekben használták őket. Győztest hirdetni nagyon nehéz feladat volt, miután rengeteg történetből kellett választani.“

Végül az ausztrál hangmester Philip Samartzis volt az, akinek sztorija leginkább megfogta a zsűrit és megítélték számára az első díjat. A két ausztrál Antarctic Division Arts Fellowship birtokosa (2009-ben és 2015-ben) az ösztöndíjat használta az extrém klíma és időjárási események dokumentálására Kelet-Antarktiszon és a Macquarie szigeteken. Legutóbb a három kelet-antarktiszi kutatóállomás közül a legnagyobbra, a Casey állomásra utazott. Herbert Ponting és Frank Hurley fényképeitől inspirálva  hangfelvételi technikákat akart alkalmazni az antarktiszi körülmények és légköri hatások kegyetlenségének bemutatására, különösen az alacsony gravitációjú katabatikus szelek érdekelték, ahogy hatalmas energiával az alacsonyabb területek felé fújnak.

„A katabatikus szél jelenléte szükségszerűen megváltoztatja, hogy miként érzékeljük a hangot“ magyarázta. „Képes a hangot elfújni tőled, de van hogy közelebb hozza hozzád. Ha erős, elfedheti a hangot, hiánya pedig megemelheti. Amikor a legvadabb, mindent eltöröl ami az útjába kerül.“

Samartzis számos DPA mikrofont használt, többek között négy d:dicate™ 4006 gömb iránykarakterisztikást, két d:screet™ 4060 gömb iránykarakterisztikást és két d:dicate™ 4017 puskát. Két, ma már nem gyártott 8011-es gömb karakterisztikás víz alatti hidrofon mikrofont is bevetett, ezeket a DPA fejlesztette számára egy 1999-es „Hallhatatlan terek“ című projekthez, amely Velence városát mutatta be víz alatti perspektívából.

Samartzis számos technikát alkalmazott annak érdekében, hogy az Antarktisz szele ne fújja el a mikrofonokat, egyik ilyen volt a „jéghorgony“, amelynél a mikrofonállvány lábazatát jéggel takarta be, így az gyakorlatilag belefagyott a talajba.

„Ez olyan, mintha homokzsákokat tettem volna a lábakra, csak sokkal egyszerűbb volt, hiszen jégből sosem volt hiány“ magyarázta. „Ugyanezt a technikát alkalmazzák a sátrak és egyéb berendezések rögzítésére szabadtéren.“

A d:dicate 4006 mikrofonokat Rycote Cyclone szélvédőkbe helyezték, amely megóvta őket az elemektől. Samartzis elmesélte, hogy egyszer a szélvédőkre jégtömbök fagytak, de a mikrofonok továbbra is működtek. A fő problémát a szabadtéren elhelyezett felvevők okozták, amelyek a jégképződés hatására időről-időre bedöglöttek.

Mint régi felhasználó, Samartzis nem lepődött meg azon, hogy a DPA mikrofonok milyen jól viselik az extrém hideget.

„Többször használtam DPA mikrofonokat extrém körülmények között, mindig kifogástalanul működtek“ mondta. „Csak a legnagyobb elismeréssel szólhatok ezekről a bámulatos mikrofonokról, amelyek azóta szolgálnak engem, amióta felfedeztem őket Dániában 1997-ben. Ettől kezdve nem nagyon dolgoztam bármilyen más mikrofonnal.“

Samartzis 2019-ben Grönlandra tervez utazni, hogy az East Greenland Ice-core Project dokumentálásában vegyen részt, amely arra irányul, hogy az északkelet-grönlandi jégfolyamból egy jégrögöt hozzanak felszínre 2,5 km-es mélységbe való fúrás után.

Samartzis az első díjból egy pár DPA d:dicate™ ST4011 kardioid iránykarakterisztikájú mikrofont választott, amellyel új sztereó és surround felvételi összeállításokat és technológiákat fedezhet fel. Tervei szerint egy Tokióban zajló köztéri művészeti projektben használná őket, amellyel egy hagyományos bevásárlóövezet hang-ökológiáját dokumentálná.

„Egészen felvillanyozott, hogy megnyertem a versenyt“ mesélte. „Azzal a szándékkal neveztem be, hogy megosszam a tapasztalataimat a DPA mikrofonokkal extrém körülmények között végzett munkáról, amiről azt gondoltam érdekes lehet más felhasználók számára is. Nem is számítottam többre, így tényleg meglepett amikor megtudtam, hogy nyertem. Nagyon hálás vagyok.“

További hét versenyző szintén díjat kapott, az ő sztorijuk is magával ragadó. Ezek, valamint Philip Samartzis a Szél hangja című története a www.dpamicrophones.com oldalon olvasható.