Hogyan mikrofonozzuk a csellót

posted in: mikrofon egyetem | 0

How-to-mic-a-cello-wit-DPA-microphones-L-1

Útmutatás a cselló mikrofonozásához

Kulcsszavak: cselló, mikrofon beállítás, közelmikrofonozás, hangszermikrofonozás

Megszerezhető tudás: ez a cikk némi útmutatással szolgál a cselló közelmikrofonozásához. Szó van benne a feladathoz legjobban illő mikrofonról, a megfelelő elhelyezési lehetőségekről és felszerelési ötletekről.

Ne feledje, a kiváló hangzás szubjektív, az ebben a cikkben leírt módszerek mindössze javaslatok. Próbálja ki ezeket a lehetőségeket, de hallgassa meg és bizonyosodjon meg arról hogy a konkrét szituációban melyik a legjobb megoldás.

Egy hangszer közelmikrofonozásakor gyakran merül fel kétség a valódi akusztikus hangzás megmaradását illetően. A hangszer hangja az általános gyakorlatban úgy alakul, hogy egy bizonyos távolságból szól jól, amikor a hang különféle összetevő elemei természetes módon állnak össze teljes harmóniába. Mégis gyakran fordul elő, hogy a hangszeren történő közvetlen mikrofonozás tűnik a legpraktikusabb megoldásnak.

Megtalálni a hangszer mikrofonozás szempontjából legelőnyösebb pontját, vagy a legjobb elhelyezést – kihívást jelenthet. A mikrofont megtartani ebben a helyzetben még nagyobb problémát okozhat, különösen amennyiben a hangszer mozog. Ezen oknál fogva a közelmikrofonozás megbízható rögzítési megoldást igényel.

A hangszer

A cselló legmélyebb hangja a C, amely 65 Hz-et jelent. A mély hangok továbbításához olyan mikrofont kell választani, amely képes kezelni az alacsony frekvenciákat. A cselló felhangjai és finom részletei pedig olyat igényelnek, amely a magas frekvenciákat közvetíti, ugyanakkor meglehetősen precíznek is kell lennie.

A mikrofon elhelyezése

A mikrofon rögzítése a C és A húrra a húrláb alatt, a láb és a fogólap között biztosítja a kapszula számára a legelőnyösebb pontot. Ez a pozíció a húr természetes hangjának és a színpadról érkező hangok nagyfokú elnyomásának ideális kombinációját nyújtja.

Amennyiben nagyobb hangerőre van szükség, a mikrofonnak az F-lyuk felé fordítása, vagy oda helyezése jelenthet megoldást. További információ lejjebb, az „A mikrofon rögzítése“ fejezetben olvasható.

Mikrofonok típusai

A gömb iránykarakterisztikás (nyomáson alapuló) mikrofonok nagy előnye, hogy a hangot minden irányból egyenlően veszik (bár néhány „gömb“ mikrofon a legmagasabb frekvenciák tekintetében mégis enyhén irányított). Gömb iránykarakterisztikás mikrofon használata akkor indokolt, ha a hangszer teljes hangzását szeretnénk felvenni és van rá lehetőség, hogy a hangszertől kis távolságban pozicionálhassuk (gégenyak használatával) a mikrofont.

A cselló több helyen is sugároz hangot. Méretének köszönhetően számos ponton mikrofonozható. Vese iránykarakterisztikás mikrofont, mint például a d:vote™ 4099 hangszermikrofon, vagy a d:dicate™ 4011ES kardioid mikrofont használva előnyös, hogy az adott hangszerre fókuszálhatunk, kizárva a környező hangforrásokból (további hangszerek a színpadon, PA rendszer) érkező hangokat. Másrészről az irányított mikrofonok szenvednek a proximity hatástól, így több beállítást igényelnek a megfelelő pozíció megtalálásához. A mikrofont a hangszerhez közelebb helyezve megnő a mélyhang visszaadás, amely akár kívánatos is lehet.

Tartsuk szem előtt, hogy a cselló egy hatalmas reflexiós felületként viselkedik. A más forrásból érkező hangok (hangszerek, PA rendszer) visszaverődhetnek róla és a mikrofonba juthatnak abban az esetben is, ha a mikrofon más irányba néz.

Javaslat: amennyiben a csellista hangos hangforráshoz közel ül (például doboshoz), állítsuk az irányított mikrofont úgy, hogy ne a dob felé nézzen. Így csökkenthető a csellóról visszaverődött dobhangnak a a mikrofonba jutása.

How-to-mic-a-cello-with-dscreet-gm1600-DPA-microphones-LA mikrofon rögzítése

A fent említett mikrofonok mindegyike elhelyezhető akár mikrofonállványon, akár közvetlenül a hangszeren a megfelelő mikrofon rögzítővel.

Az egyik remek közelmikrofonozásra alkalmas rögzítő a CC4099 csellóhoz, amely masszív és úgy lett kialakítva, hogy szinte minden pozícióban megmarad. A húrok fölé, vagy alá lehet helyezni, rugalmas voltának köszönhetően kettő, vagy akár négy húr átfogására képes, illetve két húr közé is beilleszthető. A rögzítővel többféle gégenyakat is használhatunk, így nem csak hogy az ízlésünknek megfelelően helyezhetjük el a mikrofont, de alkalmazásával akár a környező zajok felvételét is számításba vehetjük. A gégenyakak rendkívül rugalmasak és a mikrofon kívánt pozíciójába hajlíthatók.

Javaslat: amennyiben nagyobb hangerőre van szükségünk, a mikrofonnak az F-lyuk felé fordítása, vagy oda helyezése jelenthet megoldást. Ezt megtehetjük a gégenyaknak az F-lyuk irányába történő vízszintes meghajlításával.

A CC4099 cselló rögzítőt használhatjuk a GSM4000 rugalmas gégenyak tartóval, valamint a d:screet™– hez és a d:vote™ 4099 hangszermikrofonhoz való GM1600 gégenyakkal.