Dialóg illesztés (Dialogue Matching) – mikor működik és mikor nem

posted in: mikrofon egyetem | 0

A dialóg sávok összeillesztése, összekeverése művészet. A filmek és televízió műsorok párbeszédjeit általában kettő, három vagy még több felvételi lánc segítségével rögzítik, amelyeknek a végén egységesen, kiegyensúlyozottan kell szólniuk, mintha egy sávról lenne szó. Egy átlagos felvételi lánc így nézhet ki:

  • Közvetlen hang rögzítése mikrofonrúdra (boom) szerelt puskamikrofonnal, amely a következőkkel kombinálható:
  • Testre szerelt, rejtett miniatűr mikrofon segítségével rögzített közvetlen hang
  • Rejtett, telepített mikrofon segítségével rögzített közvetlen hang.

Ezt követhetik a háttérzaj mentes és akusztikailag semleges stúdióban, állványra szerelt mikrofonnal elkészített, valószínűleg közeltéri (proximity) effektussal színezett utószinkron felvételek. További kihívást jelenthet az is, hogy – a produkciók méretétől függően – az utószinkron felvételek akár több különböző stúdióban is készülhetnek, a színészek vagy a stúdiók ráérésétől függően.

Ezeknek a teljesen különböző tulajdonságú felvételeknek az összeillesztéséhez, egységessé történő összekeveréséhez képzett munkaerőre, időre és sok munkára van szükség.

Mesterséges intelligencia az utómunka szolgálatában

Bemutatásra került a közelmúltban egy fantasztikus, a filmek hangutómunkálatait segítő plugin: a Dialogue Matching az iZotope-tól. Ez a segédprogram mesterséges intelligencia segítségével képes azonosítani a különböző felvételek tulajdonságait és a megfelelő módon módosítani azokat annak érdekében, hogy minél jobban illeszkedjenek a referencia felvételhez – amely általában a boom sáv.

Ennek a plugin-nek a segítségével csökkenthető az utómunkára fordított idő.

Bármennyire is jó ez a plugin, természetesen nem képes minden felvételi problémát megoldani. Vannak megkerülhetetlen, a mikrofonok kiválasztására és használatára vonatkozó szabályok.
A cikk további részében található hangminták bemutatják ezeket a szabályokat. A mintákban tisztán hallható lesz, hogy mik azok a problémák, amiket a dialóg illesztés során meg lehet oldani, és mik azok, amiket nem.

Azonos környezet – könnyű illesztés

Ebben a példában mindkét mikrofont (egy fej fölötti puska mikrofon és egy testre szerelt miniatűr mikrofon ) ugyanabban a környezetben rögzítettük. Ez egy két sávos felvétel:
Track DM – 1-1 (referencia). Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon).
Track DM – 1-2. Testre szerelt miniatűr mikrofon (párhuzamosan rögzített 4060 gömbkarakterisztikájú mikrofon).
Track DM – 1-3. Track 2 dialóg illesztés után.
Az eredmény egy szép, kiegyensúlyozott dialóg sáv.

Zengő tér korrekciója – nehéz illeszteni

Nagyon nehéz – vagy inkább lehetetlen – egy meglévő felvétel zengését csillapítani. Ebben a példában a referencia hang jól szól ugyan, de nem lehetséges csökkenteni a zengését.
Ugyanakkor, egy zengés nélküli (száraz / dry) felvételt könnyen hozzáilleszthetünk egy zengő felvételhez.
Track DM – 2-1 (referencia). Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon), visszafogott zengés.
Track DM – 2-2. Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon), erős zengés egy kis méretű szobában.
Track DM – 2-3. Track 2 dialóg illesztés után. Track 1 a referencia.
Track DM – 2-4. Track 1 dialóg illesztés után. Track 2 a referencia.
Szabály: A korrigálni kívánt felvételen soha ne legyen több zengés, mint a referencia felvételen.

Torz felvétel korrekciója – nem illeszthető

Egy torz felvételből csak nagyon ritkán sikerülhet eltávolítani a torzítást. Ebben a példában a torz hangot egy túl alacsony feszültséggel táplált miniatűr mikrofon szolgáltatja.
Track DM – 3-1 (referencia). Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon).
Track DM – 3-2. Testre szerelt miniatűr mikrofon (4060 miniatűr gömbkarakterisztikájú mikrofon túl alacsony tápfeszültséggel)
Track DM – 3-3. Track 2 dialóg illesztés után.
Szabály: Kerüljük el a torzítást. Bizonyosodjunk meg a mikrofonok megfelelő tápellátásáról.

Sávkorlátozott felvételek korrekciója – nem illeszthető

Ebben a példában egy olyan felvételt mutatunk be, amelynek keskenyebb az audió sávszélessége, mint a referenciának. Ebben az esetben a korrekció nem lehetséges, a dialóg illesztés nem működik.
Track DM – 4-1 (referencia). Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon).
Track DM – 4-2. Ugyanaz a felvétel, mint a Track 1, sávszűréssel „telefonosítva” Track DM – 4-3. Track 2 dialóg illesztés után

Szabály: Nem lehetséges a dialóg illesztés, ha a korrigálni kívánt felvétel sávszélessége keskenyebb, mint a referencia felvételé.

Komprimált hangok korrekciója – nehéz illeszteni

Ha a felvétel kompresszor vagy limiter komoly beavatkozásával készült, akkor a dialóg illesztés során nehéz lehet ezt a beavatkozást visszafordítani. Az alábbi példában a felvevő készülék saját limiterét hallhatjuk dolgozni.
Track DM – 5-1 (referencia). Fej fölötti puska (4017 puska mikrofon).
Track DM – 5-2. Testre szerelt miniatűr mikrofon, erősen dolgozó bemeneti limiterrel (4017 puska mikrofon Sound Devices 788T-vel rögzítve).
Track DM – 5-3. Track 2 dialóg illesztés után.
Szabály: Ne használjuk kompresszort a felvételek során.

Konklúzió

A dialóg illesztés csak akkor működik, ha elég jó a felvételek minősége. A régi jól bevált mondás ide is illik: „trágyából nem lehet várat építeni.” A mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a józan észt.

Minél jobb mikrofonokat, felvételi láncokat és módszereket alkalmazunk, annál nagyobb az esélyünk a sikerre. A legjobb kiindulási alap, ha azonos hangkarakterű mikrofonokat használunk. És persze ne felejtsük el használni a fülünket!