Az ügyfél: Rudy Rosales koncert keverő hangmérnök, IP Audio Arquitectura
A program: Sin Bandera turné „Una ultima vez“
A Sin Bandera Grammy és Latin Grammy díjas pop/ballada duót Leonel García és Noel Schajris alkotja. A latin zeneipar két kiváló hangjaként hírnevet szerzett Sin Bandera nemrég újraegyesült egy utolsó turnéra, amely a tervek szerint két és fél évig tart majd. Rudy Rosalest, a turné hangmérnökét bízták meg a zenészek és hangszerek számára megfelelő mikrofonok megtalálásával.
A megoldandó problémák:
A koncerten 12 zenész és két gitáros szerepel, akik egymáshoz közel helyezkednek el a színpadon. A dob három gitárerősítő mellett van, amelyek rendkívül hangosak. A tiszta hangzás elérésének érdekében a kimenő hangért felelős Rosalesnek meg kellett oldania, hogy a gitárerősítők ne hallatsszanak az összes mikrofonban. Továbbá a dob hangját is meg kellett őrizni, ami meglehetősen nehéz olyankor, amikor a színpad tele van mikrofonokkal.
A megoldás:
DPA d:vote™ 4099D hangszermikrofonokat választott a pergőhöz, lábcinhez, tamokhoz és overheadként. A d:vote™ 4099D hihetetlen előnye, hogy Rosalesnek nem kellett EQ-t használni a hangszercsatornákon a fantasztikus hangzás érdekében. Azonkívül a d:vote™ 4099D kis mérete sokféle elhelyezési módra adott lehetőséget.
Rosales el tudta helyezni a pergőmikrofont úgy, hogy kiszűrte a közeli lábcin hangját és tiszta, „arcba szóló“ pergőhangot kapott a mixben. A lábcinhez szintén d:vote™ 4099D mikrofont tett az alsó tányér felé irányítva, 45°-kal elfordítva a pergőtől, így tiszta hangot kapott, amelybe nem hallatszott bele a pergő.
A tamokhoz is vastag tömör hangzást keresett, ugyanis jellemzően nem szokta ezeket hallani egyéb koncerteken, inkább csak látja hogy játszanak rajta. Diszkrét méretének köszönhetően sikerült felszerelni a d:vote™ 4099D-t oly módon, hogy a kívánt robusztus hangot kapja. Az elhelyezés következtében a felszerelés egyéb dobjai nem szóltak bele a tamok hangzásába.
Az overheadként alkalmazott d:dicate™ 2011C kettős membránú kardioid mikrofonokkal Rosales célja az volt, hogy a cintányérok hangjának minden részlete továbbításra kerülhessen anélkül, hogy a nemkívánatos zajok belehallatsszanak, így hű maradhasson a zenekar eredeti megszólalásához. A zenészek közül többen is megjegyezték, mennyire tetszik nekik a végső hangzás, kiemelve a d:dicate™ 2011C mikrofonok precíz hangvisszaadását a hangszereik szempontjából.
Rosales a lábdobra is d:dicate™ 2011C-t szerelt hihetetlen eredménnyel. A mikrofont a bőr nyílásának éléhez helyezte úgy, hogy az ütőbőr felé nézzen 35°-ban, vagy 45°-ban elfordítva. Vastag mélyeket kapott gazdag hangzással a teljes frekvenciatartományon belül. A mikrofon kardioid iránykarakterisztikája segített kiszűrni a hátulról érkező hangokat.
Vásárlói vélemény:
„A DPA mikrofonok diszkrét méretének és precizitásának hála, sikerült megoldani az irányítottságot úgy, hogy minden mikrofon tisztán szólt, csökkentve az áthallásokat a kevert anyagban. Így a hangforrásból tökéletesebb megszólalást tudtunk kapni, és ami még fontosabb, tiszta csatornákat. Csodálatos, hogy mennyivel jobb lett a keverés a DPA mikrofonok használatával.“
Rudy Rosales, koncert keverő hangmérnök, IP Audio Arquitectura