Hogyan mikrofonozzuk a lábdobot (nagydobot)

posted in: mikrofon egyetem | 0

Irányelvek a lábdob (nagydob) mikrofonozásához

Ez a cikk a lábdobról ad néhány információt, valamint a hangszer közeli mikrofonozására és a megfelelő elhelyezési lehetőségekre vonatkozó irányelveket ismerteti.

Ne feledjük, hogy a legjobb hangzás is szubjektív. Az ebben a cikkben leírt mikrofonozási módszerek csak javaslatok. Próbáljuk ki ezeket a módszereket, de mindenképpen hallgassuk meg, és válasszuk ki az adott helyzetnek legmegfelelőbb megoldást.

Egy hangszer hangzását általában úgy tervezik, hogy távolabbról is élvezhető legyen, így a hang minden egyes eleme természetes módon tökéletes harmóniává olvad össze. Mégis gyakran a mikrofon közvetlenül a hangszerre történő felszerelése a legpraktikusabb megoldás. A hangszer közeli mikrofonozását gyakran a hangszer valódi akusztikus hangzásának kompromisszumaként értékelik.

A mikrofon kiválasztása és elhelyezése a hangszer „sweet spot“-jában – vagy a felhasználó által preferált helyen – kihívást jelenthet.

A lábdob, mint hangszer

A lábdob a legnagyobb méretű és a legalacsonyabb frekvenciájú hangforrás az egész dobfelszerelésben. Hangzása nagyban különbözik attól függően, hogy a dobos milyen méretet, ütőfejet, hangolást, tompítást használ, és hogy van-e lyuk a az első bőrön vagy nincs.

Egy jazzdobos jellemzően kisebb méretű dobot (18“ vagy annál kisebb), vékony ütőfejet és magas hangolást használ. Ezenkívül a jazz lábdobnak gyakran nincs lyuk az első bőrén, ez szükségessé teszi a mikrofon kívülre helyezését, ami kerekebb, középhangsúlyos megszólalást eredményez. Alternatív megoldásként a mikrofont az ütőfejjel szemben is elhelyezhetjük a nagyobb attack érdekében.

Ezzel szemben a standard rock lábdob 22“ átmérőjű (gyakran akár 24“ vagy 26“), és lyuk van a rezonátorbőrön. A tipikus rockdobos vastag ütőfejet vagy akár kettős fejet használ, és a bőrt nagyon mélyre hangolja, hogy maximális attackot és mélyhangokat kapjon. Mivel van egy lyuk, egy mikrofont lehet belehelyezni, hogy nagyobb attackot kapjunk, amikor a lábgép az ütőbőrre üt.

Előfordul, hogy a dobnak nincs lyuk a rezonátorbőrén, ami még több mélyhangot eredményez. Ebben az esetben egy mikrofont lehet fixen a lábdob belsejébe szerelni, vagy a dobot kívülről lehet mikrofonozni, ami viszont kevesebb attackot nyújt.

Egy dobfelszerelés nagyon magas hangnyomás-szinteket produkálhat. Nem ritka, hogy közelről 156 dB-t meghaladó vagy annál is magasabb szintekkel találkozunk. Bármilyen típusú mikrofont is használunk, annak képesnek kell lennie arra, hogy ezeket a szinteket klippelés nélkül kezelje.

A lábdob mikrofon elhelyezése

A lábdob egy nagyméretű hangszer és számos elhelyezési lehetőséget kínál rajta és körülötte, így a mikrofon elhelyezése nagyon sokféle lehet. A mikrofon szögben is elhelyezhető, hogy a keresett attackot vagy mélyhangot kapjuk.

Néha a lábdob mikrofonjának elhelyezése közvetlenül a dobon kívül, a rezonátorbőr szélén nagyobb hatást kelt. Ilyenkor vegyük figyelembe, hogy a lábdob sok levegőt mozgat, és amikor ez a levegő a rezonátorbőrön lévő lyukon keresztül nagy nyomással eltávozik, a mikrofon felveheti a szél/pop zajt. Általában ezt úgy lehet kivédeni, hogy egyszerűen megváltoztatjuk a mikrofon szögét a lyukban.

Közelmikrofonozáskor a rezonátorbőr pontforrásként működik. Ez nem befolyásolja a hangzást amennyiben omni iránykarakterisztikás mikrofonokat használunk, de irányított mikrofonok alkalmazása esetén a proximity hatás a mély frekvenciák megemelkedéséhez vezet, ahogy a mikrofont egyre közelebb visszük a hangforráshoz. Továbbá, ha a bőr nagyon mélyre van hangolva, az is befolyásolhatja a mély frekvenciákat, ha a mikrofon szögben van elhelyezve és a lyuk szélére mutat.

Ennek ellensúlyozására és az ütősebb hangzás érdekében a mikrofon a dob belsejébe helyezhető. A hangnyomás szintje belül nem olyan magas, mint közvetlenül a lyukon kívül, így ez a pozíció vékonyabb hangzást (kevesebb mély frekvenciát) eredményezhet, ami természetesebben és kiegyenlítettebben szól. A lábdobok azonban különbözőek, így a szabályok alól sok kivétel van.

A természetesebb hangzás felvételéhez, amely a teljes dobfelszerelést a helyiség környezeti hangjaival együtt foglalja magába, fantasztikus alternatíva lehet egy sztereó, a dobfelszerelés előtt kb. 1 méterre, alacsonyan, a lábdob előtt elhelyezett omni iránykarakterisztikás mikrofonokból álló sztereó szett.

A lábdobot sokféleképpen lehet mikrofonozni. Végső soron minden a hangszertől, a dobostól és az előállítandó hangzástól függ.

A lábdob mikrofonok típusai

Napjainkban a legtöbb lábdob mikrofon a piacon dinamikus mikrofon. Ez leginkább történelmi okokra vezethető vissza, és manapság hagyományosan ez az a mikrofon fajta, amelyet sok hangmérnök és dobos használ. Bár egyes dinamikus mikrofonok fantasztikus megoldást kínálnak a nagydob hangjának felvételére, alkalmazásuk hátrányokkal is járhat a kondenzátor mikrofonokhoz képest.

A piacon található népszerű dinamikus lábdob mikrofonok kifejezetten jó hangot rögzítenek, de a hangzás mindig valamilyen módon előre megszabott. Egyes darabok a jazzdobok, mások a rock, megint mások a klasszikus dobok stb. jellegéhez vannak igazítva. Bár ezeknek a mikrofonoknak megvan a sajátos felhasználási területük, egyikük sem képes úgy megragadni a lábdob valódi, természetes hangzását, mint egy kondenzátor mikrofon. Ahhoz, hogy igazi dobhangzást halljunk, professzionális, egyenletes átvitelű kondenzátor mikrofont kell használni.

Tudjon meg többet: Kondenzátoros mikrofonok vs. dinamikus mikrofonok

A DPA megoldásai a lábdobhoz

A lábdob közeli mikrofonozásához a DPA a következő megoldásokat ajánlja:

4055 lábdob mikrofon – tisztaságot és lineáris frekvenciamenetet biztosít mind szemből, mind pedig oldalirányból. Elég rugalmas ahhoz, hogy a dobon belül vagy kívül helyezzük el.

Alternatív megoldás lehet az egyéb irányított mikrofonok egyike:

2011 dupla membrános kardioid mikrofon – nagyszerű választás különböző szögek és távolságok kipróbálásához.

4099 hangszer mikrofon – a könnyű és gyors mikrofonozáshoz mikrofonállványok nélkül a színpadon. A dobkávára való rögzítéshez jól használható a VC4099 hegedű csíptető.

A természetesebb hangzás felvételéhez a DPA sztereó szettet ajánl.

4041-SP nagymembrános omni mikrofon – a dob minden részletét felveszi és kiváló hangminőséget biztosít.