Irányított/kardioid mikrofonok kontra gömb karakterisztika

posted in: mikrofon egyetem | 0

A mikrofonok különféle iránykarakterisztikával rendelkeznek. Az omni, vagyis gömb iránykarakterisztika minden irányból veszi a hangot, a kardioid, vagyis vese főleg elölről. Egyéb iránykarakterisztikával is találkozhatunk: kétirányú, vagyis nyolcas, szuper vese, hiper vese és széles vese.

A vese iránykarakterisztikájú mikrofon általában meggyőzően szól, mivel a zenében a hangforrást kívánjuk hallani és ritkán van szükség a környezeti zajok felvételére, vagy erősítésére. De az irányítottságnak ára van, amelyet néha nem érdemes megfizetni.

Az irányított mikrofonok sokkal lágyabb
membránt igényelnek, mint a gömb karakterisztikájúak. Ez a lágyság megmutatkozik a kéz által okozott zajokban, a pop és szélzajokban, és ezek behatárolják a távolságot, hogy milyen közelre helyezhetjük egy énekes elé, még ha pop filtert használunk is.

Az irányított mikrofon a proximity jelenségtől is szenved, ez azt jelenti, hogy minél közelebb megyünk a mikrofonhoz, annál hangosabbá válnak a mély hangok.proximity

A proximity effekt megjelenése a 4011-es kardioid mikrofon esetében”

A kardioid mikrofon a szokásos távolságból használva lineáris lehet. Egy élő használatra szánt énekmikrofon például úgy van beállítva, hogy 1-2 cm távolságból lineáris, távolabbról énekelve a mély hangok drámaian lecsökkennek. A stúdiómikrofonok jellemzően nagyobb távolságból való használathoz vannak beállítva. A példában szereplő DPA 4011 esetében 30 cm-nél közelebbről használva mélyemelést kapunk, 30 cm-nél távolabbról viszont csökkennek a mély hangok. Ez azt jelenti, hogy a 30 cm-től eltérő távolság hangszínszabályzást igényel, hacsak nem épp a proximity effektre van szükségünk.

Iránykarakterisztika Gömb (omni)  Irányított 
Gerjedékenység alacsonyabb  magasabb
Gerjedés megjelenése  lassú gyors 
Oldalirányú hangok elszíneződése  enyhe, természetes jellemzően kevésbé enyhe
Proximity effekt nincs  van
Kéz-, szél- és pop zajokra való érzékenység  alacsony  magasabb
Torzítás  alacsony magasabb 
Csatorna szétválasztás közelről: jó
nagyobb térben: kevésbé precíz 
közelről: jó
nagyobb térben: jó 

Az oldalirányból érkező hangok a kardioid mikrofonoknál kevésbé lineárisak, mint a gömb karakterisztika esetében. Nehezen lehet kiküszöbölni, hogy az ilyen hangok megváltoztassák az eredeti hangképet, néhány irányított mikrofonnál pedig érezhetően rossz az oldalirányból érkező hangok kezelése. Ez azt jelenti, hogy a mikrofonba oldalról és hátulról érkező hangok többnyire erősen színezettek – a szakma ezt „függöny effektnek” hívja. A mikrofonok átviteli grafikonján ezek a „tüskék” jól láthatók.

Másrészről a hangos monitorokkal való használat a gömb iránykarakterisztikájú mikrofonok estében gerjedést okozhat, így a kardioid mikrofonok jobban megfelelnek erre a célra, bár a fülmonitorok alkalmazása csökkenti ezt a problémát.

Ha gömb (omni) iránykarakterisztikájú mikrofont alkalmazunk, a csatorna szétválasztás kevésbé precíz lehet, mint a kardioidnál (vese), miután a gömb minden irányból összeszedi a hangokat. Ezért aztán ha jó csatorna szétválasztásra van szükségünk, a gömb mikrofon által biztosított direkt/indirekt hang aránya nem minden esetben lesz megfelelő. Ellenben a gömb iránykarakterisztikájú mikrofont közelebb helyezhetjük a hangforráshoz a proximity effekt hátrányai nélkül. Általános szabályként kimondható, hogy amennyiben egy vese mikrofont 17 cm-re teszünk a hangforrástól, az omnit 10 cm-re kell helyezni ahhoz, hogy ugyanazt a direkt/indirekt hang arányt kapjuk.

relative_distance

A hangforrás relatív távolsága a direkt/indirekt hang egyforma arányához

A változtatható karakterisztikájú mikrofonok, legyenek akár omni, kétirányú, vagy kardioid típusúak, mindenképpen kompromisszumot jelentenek a hangminőségben. Nagyon kényelmes lehet a „3 az 1-ben” megoldás, de a hátrányuk minden üzemmódban jelentkezik. A hangnyomás-függő kialakítás következtében a változtatható karakterisztikájú mikrofonnak omni állásban ugyanazok a gyengeségei, mint a vese karakterisztikájúnak (kéz-, pop- és szélzaj, rosszabb oldalról jövő hang). Vagyis egy változtatható karakterisztikájú mikrofon ugyanabban az üzemmódban eltérő karakterisztikájú lehet a frekvencia függvényében.