Moddi, a norvég énekes a DPA segítségével alkalmaz egy régi technológiát élő fellépései során
Tom Meyer hangmérnök a DPA-hoz fordult, amikor Moddi megkérte, hogy mikrofonozzon be egy régi Philips kazettás magnót, amely kulcsszerepet játszik két dalában.
Egy régi Philips kazettás magnó – az a típus, amely sokunknak ismerős lehet gyermekkorából, a ’70-es évekből – lett a norvég népművész Pål Moddi felszerelésének központi darabja, ezt használja két dalában nemrégiben megjelent Unsongs című albumán.
A kazettás magnó hangosítása a színpadon meglehetősen nagy kihívást jelentett Tom Meyer hangmérnök számára, mikor felkérték Moddi élő fellépéseinek keverésére.
„Mikor Moddi előhozakodott a kazettás magnóval, egy kissé meglepődtem“ mesélte Meyer, az észak-norvégiai Bardu városában működő TM Tour Productions vezetője. „Azt a megoldást találtam ki, hogy használjunk egy DPA d:screet™ 4060 gömb iránykarakterisztikás mikrofont, amellyel a lehető legjobb hangzást érhetjük el és a színpadkép sem lesz zsúfolt felesleges mikrofonállványoktól. Moddi nem használ monitorokat, tehát az elérhető hangerő több mint elég a PA rendszer számára. A DPA univerzális talpát használtuk, hogy elhelyezzük a mikrofont a kazettás magnó tetején, így a beépített hangszóróból vettük a hangot. Remekül működött, sikerült beágyaznunk a kazettás magnót az élő előadásba.“
Tom Meyer, aki Moddival dolgozott az elmúlt tíz évben nagy DPA rajongó, gyűjteményében több mint 20 darab található a cég mikrofonjai közül. Vannak d:vote™ hangszermikrofonjai és d:facto™ énekmikrofonjai, valamint d:dicate™ 2011C kettős membránú kardioid mikrofonjai, melyeket elmondása szerint sok helyen használ, de leginkább pergődobhoz, mivel annyira jól szól és olyan sokoldalú.
„Az 1990-es években kezdtem d:dicate™ 4011 kardioid mikrofonokat használni, amikor még B&K márkanéven voltak forgalomban“ mesélte. „Épp abban az időben indítottam saját vállalkozásomat, az elérhető legjobb eszközökbe akartam invesztálni, ezért raktároztam be DPA-kat. Aztán folyamatosan bővítettem a készletet, jó viszonyba kerültem a Lyd-Systemerrel, cég norvég forgalmazójával, amely remekül kiszolgált. Pillanatnyilag a d:facto™ énekmikrofon a kedvencem: ez a legjobb énekmikrofon amelyet valaha próbáltam, különösen rock énekesek esetében vált be. Moddi élő koncertjein is ezt használom, fantasztikusan szól vele a hangja.“
Moddi nemrég fejezte be 13 állomásos európai turnéját, amelyet öt norvég koncert követett, ezeken együttesével és az arhangelszki kamarazenekarral szerepelt.
Az élő koncertek Moddi negyedik stúdióalbuma, az Unsongs köré épülnek, melyen 12 korábban betiltott és cenzúrázott dal szerepel. Az ötlet onnan jött, hogy Moddi hallott Eli Geva katonatisztről, aki megtagadta csapatainak Bejrútba vezénylését az 1982 libanoni háború során. Birgitte Grimstad norvég énekesnő írt egy dalt róla, de sohasem adták ki, mert abban az időben provokatívnak minősítették. Ezen felbuzdulva Moddi kutatni kezdett olyan szerzemények után, amiket betiltottak vagy elhallgattattak. Lefordította és felénekelte a kiválasztott dalokat, amelyek különféle helyekről, Oroszországból, Mexikóból, az Egyesült Királyságból, Palesztinából és Norvégiából származnak. A szerzők többsége – például az orosz punk-aktivista Pussy Riot – börtönbe került vagy száműzetésbe kényszerült, másokat pedig – mint Kate Bush és Billie Holiday – egyszerűen negligáltak a rádióadók. Néhány dalszerzőt – köztük a chilei folk legenda Víctor Jarát és az algériai énekes Lounès Matoubot – kivégeztek a hitük miatt.
„Az album készítése közben világossá vált számomra, hogy az emberek belefáradtak a tartalmatlan popzenébe“ mondta Moddi egy Dorian Lynskey által készített interjúban. „Ez az album egy ajtót nyit a világra azokban az időkben, amikor újra falakat építenek és minden nap újabb kapukat zárnak be. A dalok révén egy kicsit jobban meg tudom ítélni a világot. Bár a helyzet súlyos, mégis reménnyel tölt el. Ez az album – számomra legalábbis – bizonyítja, hogy a zene általában erősebb mint a csend.“
Moddi a hónap végén az amerikai Kansasban lép fel, mielőtt visszatér Norvégiába egy koncertre az oslói Operaházba a Trondheim Solistene közreműködésével. Március végén ismét Európában turnézik Tom Meyer és a DPA mikrofonok társaságában.