A híres zenész, aki rendszeresen játszik a bécsi Burgtheaterben, d:vice™ készüléket és a telefonját használja ötleteinek és demóinak felvételéhez.
A DPA új zsebméretű d:vice™ MMA-A digitális audió interfésze segíti az ismert zenészt, Nikolai Tunkowitschot hogy megszabaduljon a felvételi stúdió korlátaitól és szabadon rögzíthesse demóit és zenei ötleteit iPhone készülékével.
A tartalomkészítőket, például zenészeket újságírókat, bloggereket célozza meg a d:vice™ MMA digitális audió interfész, amely bármilyen iOS készülékkel, Mac vagy PC számítógéppel működik és minden eddiginél egyszerűbbé teszi a kristálytiszta hangfelvételt bárhol a világon.
„Ha valóban helytakarékosságra vágysz utazás közben, akkor a d:vice a legmegfelelőbb“ mondta Tunkowitsch. „Olyan apró, hogy elfér a hegedűtokomban és egy mikrofonon kívül semmi mást nem kell magammal vinnem. Küllemét tekintve is igazán vonzó, időnként kinyitom a dobozt csak hogy lássam.“
A Studer, a DPA osztrák forgalmazójának támogatásával a d:vice már kiválóan teljesített mint hordozható felvevő, lehetővé téve számára a bécsi Volkstheater új darabjának, a Wien ohne Wiener összpróbájának rögzítését.
„Miután a bécsi Burgtheaternek és Volkstheaternek egyaránt szerződött zenésze, valamint a Musikbanda Franui tagja is vagyok, számos koncertet adunk német nyelvterületen“ mesélte. „Markus Kraler és Andreas Schett szerezte a zenét, a régi mesterek Brahms, Schubert és Bartók munkáiból merítettek, de egymással vegyítették és fejre állították, így egy egészen új és más dolgot hoztak létre.“
„A bécsi Volkstheater-beli előadáson hat színész áll a színpadon és hat zenész szerepel. Szerettem volna felvételt készíteni az összpróbáról dokumentációs céllal, valamint hogy láthassuk hol kellene valamin változtatni. A d:vice készüléket használtam a telefonomhoz csatlakoztatva, és egy d:dicate™ 4011 kardioid mikrofont alkalmaztam. Meglepően egyszerűen lehetett dolgozni ezekkel az eszközökkel és a felvétel is nagyon jól sikerült. A d:vice előnye, hogy sztereó hangfelvételt lehet készíteni (ezért vettem egy másik d:dicate 4011-est!) és hozzáadni a telefon videokamerájához, így kiváló minőségű hang és képfelvétel jön létre. Ha rá akarsz játszani, csatlakoztasd a d:vice-t laptophoz vagy iPadhez és így fejhallgató kimeneted is lesz.“
Tunkowitsch egy hangszerkészítő és egy hegedűs gyermekeként négy éves kora óta tanul hegedülni, a bécsi zeneművészeti egyetemre járt, majd az RSO (Radio Symphony Orchestra) tagja lett. Ma már klasszikus és kortárs zenét egyaránt játszik és a Musikbanda Franui mellett a Neue Wiener Concert Schrammeln zenekarnak is tagja, amely keveri a régi bécsi zenét új szerzeményekkel és hangszerelésekkel.
Tunkowitsch számára nem új a DPA technológia, lévén hogy régóta használja a cég d:vote™ 4099 hangszermikrofonját számos instrumentum hangosítására – például hegedű, brácsa, gitár, trombita és szárnykürt – amelyeken játszik.
„Tíz évvel ezelőtt határoztam el, hogy DPA mikrofonba invesztálok, ekkor kezdtem közeli mikrofonozáshoz megoldást keresni a hegedűmhöz“ magyarázta. „Nincs lehetőségem pickupot használni (kivéve az elektromos hegedűmön), így amikor azt tanácsolták hogy próbáljam ki a d:vote 4099-et kellemes meglepetést okozott, ugyanis pontosan úgy szólt ahogyan szerettem volna. Most visszhanggal és loop station használatával kísérletezem, hogy színpadra vigyem a trombitát és szárnykürtöt az ‘elektromos’ hegedűmmel együtt (amely tulajdonképpen egy normál klasszikus hegedű, Yamaha hegedű hangszedővel a húrlábba építve). Ez lehetővé teszi, hogy a ‘normál’ hegedűmet szólóhangszerként használjam. Mindezen feladatokhoz d:vote 4099-es mikrofonokat alkalmazok, mivel rendkívül könnyűek és nem érzékenyek a környező hangokra, ideálisan használhatók élő előadás során ha cserélgetem a különféle hangszereket. A közeli mikrofonozáshoz is remekül bevált, a loop stationnel való játékhoz ugyanis erre van szükség.“
Tunkowitsch a d:vote 4099-et használja általában az élő előadásokhoz, de van egy d:dicate 4011 kardioid mikrofonja is, amelyet nagy koncerttermekben lévő fontos fellépések esetén alkalmaz, például a bécsi Konzerthaus, a kölni Philharmonie, vagy a berlini Opera színpadán.
„A d:dicate 4011-et akkor fedeztem fel, amikor stúdió- és színpadi használatra egyaránt alkalmas mikrofont kerestem magamnak“ mesélte. „A 4011 az MMP-G előerősítővel GSM rezgéscsillapított gégenyakra szerelve minden szituációhoz megfelelő, mert a gégenyakkal közeli mikrofonozást végezhetek, vagy kicserélhetem az előerősítőt és mikrofonállványra tehetem hangfelvételhez. Briliáns ez a moduláris rendszer, a hangminőséget hozzászámítva pedig félelmetesen jó. A hangzás amit a mikrofonból kapok, a természetesnél is természetesebb, amit játék közben hallok, az pontosan az ami a felvételen hallható.“
Tunkowitsch új projektje már a látóhatáron van, felvételre készül új zenekarával amelyben Gabriel Hopfmüller csellózik és tubán is játszik, Helmut Stippich zongorázik és harmonikázik, Nikolaus Habjan fütyül és Tunkowitsch hegedül.
„Úgy gondolom a DPA mikrofonok ilyen felvételekhez lettek kitalálva, tervezem hogy két d:dicate 4011-est, egy d:dicate 4006 gömbkarakterisztikást és egy 4099-est pedig tartalékként fogok használni“ mondta. „Ez a felszerelés rendkívüli sokoldalúságot biztosít számomra, kiváló hangfelvételeket készíthetek szinte bármely hangszerről bárhol.“
Tunkowitsch nemrégiben fejezett be egy jazz play-along könyvhöz mellékelt CD-t, amely decemberben jelenik meg a Schott Music német kiadó gondozásában. „Az osztrák Studernél dolgozó Dorian Cenko nyújtott segítséget ehhez a projecthez“ mesélte Tunkowitsch. „Természetesen most is DPA-val készült a felvétel.“